dinsdag 5 november 2013

Chocolade en rode bieten.. Nee, toch? Echt wel!


Getest en goedgekeurd met minimale aanpassingen: Brownie met chocolade en rode biet uit het boekje van Delhaize

Nodig:
400 g rode bieten
130 g boter
200 g zwarte chocolade in stukjes gehakt
120 g rietsuiker
1 zakje of 16 g bakpoeder
3 eieren
theelepel vanillepoeder
100 g bloem
snuifje zout

Verwarm de oven voor tot 180˚C.
Kook 400 g bieten en pureer ze.
Laat de boter smelten in een anti-kleefpan op een zacht vuurtje en voeg de chocolade toe, roer tot alles gesmolten is.
In diepe kom klop je de eieren, de vanille en de suiker tot een luchtige massa.
Doe de bietenpuree erbij, meng en voeg de gesmolten chocola, een snuifje zout en het bakpoeder toe. Meng opnieuw en voeg dan de bloem toe. Meng zorgvuldig.
Giet het deeg in een siliconenvorm of een bakvorm met bakpapier.
Zet de vorm drie kwartier in de voorverwarmde oven en doe dan de tandenstokertest.
Als er geen deeg meer aan je tandenstoker blijft kleven, is de brownie gaar en kan je hem laten afkoelen. Pas daarna haal je 'm uit de bakvorm.

Groot en klein was enthousiast hier in huis. De bietenbrownie werd geroemd om zijn smaak en omdat hij lekker smeuïg is vanbinnen. Ik zet snel de stolp er snel weer voor César (le lézard) zijn vriendjes roept.


4 opmerkingen:

  1. oei mijn eerste gedachte is toch 'ieuw!'
    Maar blijkbaar is het dan toch lekker :-) Ik weet nog niet of ik dat durf proberen. Ik ga het recept wel opslaan want wij hadden hier in de zomer veel te veel bieten in onze moestuin en ik wist niet meer wat ik er nog mee kon maken. Volgend jaar misschien dit dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ga ik echt eens proberen, als bieten- en chocoladefan :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken vanuit één van mijn vele kookboeken het recept van een chocolade-bietentaart, maar ik durfde deze nooit te maken. Dus misschien dat ik me er nu toch aan moet wagen straks met de bietenoogst van het komende moestuinjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gemaakt en heel erg lekker bevonden :-)

    BeantwoordenVerwijderen