dinsdag 13 juli 2010

82 - Het bakt

Ik mag een keertje gastbloggen hier. En daar word ik blij van. Vooral omdat het gepaard ging met een uitdaging. Ik kreeg een ingredient (framboos) toebedeeld en daar moest ik wat mee doen. Dames en heren, ik wil u presenteren: een crumble met rabarber en framboos.

Vreemd vond ik het wel. Van alle recepten met framboos die er door mijn hoofd flitsten had ik het meest trek in crumble - wat toch geen bijster zomers dessert is. Komt daar nog bij dat ik bezoek kreeg dat van rabarber houdt. En zo werd het beslist..

Crumble met rabarber en framboos
(4-6 personen)

U heeft nodig:


voor het deeg:
85 g speltbloem*
50 g grove havervlokken*
60 g rietsuiker
een halve theelepel zeezout
75 g boter
eventueel 30 g pijnboompitten

voor het fruit:
2 rabarberstelen
80 g frambozen (vers of diepvries)
40 g rietsuiker
(Je kan ook de rabarber weglaten en kiezen voor een mengeling van bosvruchten. Laat de rietsuiker dan weg. Die dient om het zure van de rabarber te neutraliseren.)

Je verwarmt de oven voor op 190 graden. En vet een bakvorm in met boter (geen al te grote, ik gebruikte een ovenschaal van 14 x 10 cm).
Als je pijnboompitten wil toevoegen, dan rooster je deze even in een hete pan zonder boter.
Je mengt de bloem, havervlokken, suiker en eventuele pijnboompitten in een kom. Je snijdt de boter in stukjes en mengt de stukjes met een vork gelijkmatig door het bloemmengsel tot er brokken ontstaan. Zet het deeg minimaal tien minuten in de koelkast.
Je snijdt de rabarber in kleine schijfjes en legt deze met de frambozen onder in de ovenschaal. Je strooit er 40 g suiker overheen. Zoetekauwen mogen iets royaler zijn met de suiker (bv. 60 g). Je laat het fruit even staan en giet een deel van het vrijgekomen vocht weg, ongeveer de helft.
Nu kruimel je het deeg over het fruit en zet je de schaal in de oven.
Een half uur tot veertig minuten bakken op 190 graden. De crumble is klaar wanneer het deeg goudbruin is en het fruit zachtgekookt.


Maak er een zomerdessert van door wat vanille-ijs of yoghurtijs te serveren bij de lauwwarme crumble. Of zelfgeklopte slagroom.

* Deze ingredienten vond ik in de biowinkel.

P.S. Het recept kreeg ik van vriendin J. Daar aten de twee meisjes vorige maand heerlijke rabarbercrumble zonder framboos.

5 opmerkingen:

  1. Ik moet mijn reputatie als eerste respondent hoog houden ;-)...

    Ziet er zalig uit! En wat een eer, gastblogger!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heerlijk. Rabarber en framboos, goeie combi!! Ik ga 'em binnenkort eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet er niet alleen lekker uit, maar smaakte ook heerlijk als dessert en als ontbijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ziet er goed uit, de suggestie voor ontbijt is ook een goeie! ik ben dol op 'snoepontbijten' :D

    BeantwoordenVerwijderen